مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:19301 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

مرز حقوق و اخلاق اسلامي را بيان كنيد.
مسائل حقوقي در بسياري موارد، با اخلاق ارتباط پيدا مي كنند و بعضي از مسائل، هم جنبه اخلاقي و هم جنبه حقوقي دارند. البته دايره اخلاق اسلامي, مسائل حقوقي را نيز شامل مي شود؛ گر چه بعضي از احكام حقوقي, جنبه اخلاقي ندارند؛ مثلاً احكام مربوط به معاملات و قراردادها, احكام وضعي خاصي هستند كه مستقيماً با اخلاق ارتباط پيدا نمي كنند.
احكام اخلاقي و حقوقي از چند جهت متفاوتند:
نخست آن كه احكام حقوقي, تنها براي روابط اجتماعي انسان در زندگي دنيوي است و هدف آن, خواه عدالت باشد يا نظم و يا امري ديگر, از زندگي دنيوي انسان فراتر نمي روند, در حالي كه هدف اخلاق اسلامي, فوق هدف حقوقي آن است و منحصر در اهداف دنيوي نمي شود.
دوم آن كه احكام حقوقي, ضمانت اجراي دولتي دارد. دولت موظف است كه احكام حقوقي را پياده كند و متخلفان را تحت تعقيب و پي گرد قانوني قرار دهد؛ اما احكام اخلاقي, داراي چنين ويژگي و ضمانت اجراي دولتي نيستند. البته گاهي ممكن است يك حكم, داراي دو جنبه اخلاقي و حقوقي باشد كه در اين صورت, دولت به لحاظ جنبه حقوقي اش به اجراي آن مبادرت مي ورزد.
جنبه اخلاقي آن, مربوط به تأثيرات نفساني و كمالات معنوي است كه در انسان باقي مي گذارد, و ناگزير, مشروط به بعضي شرايط رواني است كه هيچ گاه, در محدوده آگاهي و قدرت دولت قرار نمي گيرد تا بتواند آن را اجرا و كنترل كند.
سوم- قوام ارزش احكام اخلاقي, به نيت است و ارزش كار, با نيت خوب يا بد, متفاوت خواهد شد؛ اما در احكام حقوقي و كارهاي قانوني, نيت تأثيري ندارد.

اخلاق در قرآن, ج3
آيت الله مصباح يزدي

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.